הקשר בין צריכת נוזלים ופעילות גופנית

מעוניינים לבצע פעילות גופנית? בלי קשר לסוגה או להיקפה, המלצה חשובה עבורכם היא להרבות בצריכת נוזלים ככל האפשר. שתיית נוזלים, ובעיקר מים, כוללת בתוכה תמורות חיוביות במיוחד עבור הגוף, מונעת נזקים בריאותיים ואף משפרת את תוצאות האימון. הנה כל מה שחשוב לדעת על הקשר הכל כך הדוק בין ספורט לבין צריכת נוזלים.

פעילות גופנית צריכת נוזלים

נקודת המוצא: הגוף מאבד מים. והרבה

הסיבה הראשונה בגינה חשוב לשתות נוזלים בעת מאמץ גופני נוגעת לכך שהמאמץ מביא לאובדן מאסיבי של נוזלים, בייחוד כאשר הגוף מזיע. הגם שההזעה תלויה במשתנים דוגמת משקל האדם, הפעילות הספורטיבית שהוא מבצע ותנאי הסביבה (למשל, לחות), אפשר לראות כי פעילות אינטנסיבית עלולה להביא לאובדן של עד שני ליטרים בשעה אחת. הבעיה היא שברוב המקרים, לא מרגישים כלל בתחושת צמא בעת ביצוע אותה פעילות.

כאשר מאבדים מים, בתנאים האלה, עומדים בפני לא מעט נזקים אפשריים. איבוד הנוזלים מביא להגברת הדופק, לחולשה גופנית ולכאבי שרירים, שבוודאי לא מסייעים לגוף ולביצוע הפעילות. זאת ועוד, איבוד הנוזלים מעמיד את המתאמנים בפני סכנת התייבשות, אשר בין ההשלכות שלה ניתן למנות ירידה נוספת בביצועים הגופניים, פגיעה בקואורדינציה, כיווץ שרירים, וכמובן – גם עייפות. למעשה, על כל אחוז אחד של משקל הגוף ש"נאבד" בעת פעילות ספורטיבית הירידה ביכולות היא פי חמישה.

שתיית מים במהלך הפעילות הגופנית, לכן, תאפשר להחזיר לגוף את הנוזלים שהוא מאבד ובכך לשמור על בריאותו ועל יעילותו של האימון, בדיוק כפי שבחירה נכונה של נעלי ספורט תשמור על בריאות המתאמן. ואגב, יש להדגיש כי מומלץ לשתות מים בטמפרטורה קרירה, המביאה להתאוששות מהירה ויעילה יותר של הגוף, אך לא מים בטמפרטורה קרה מאד, ובטח שלא מים קפואים.

שתייה, קלוריות ומה שביניהם

יש הסבורים כי השתייה מביאה להאטה בקצב שריפת הקלוריות, ולכן אינה מומלצת, כביכול, עבור אנשים המבצעים ספורט בעיקר כדי להפחית ממשקל הגוף שלהם. הנחה זו אינה נכונה, ולו מכיוון שצריכת נוזלים משפרת את יעילות קצב העבודה של שרירי הגוף, מה שדווקא מביא לשריפה מאסיבית יותר של קלוריות. לכן, גם עבור המעוניינים לרדת במשקל צריכת נוזלים יכולה רק לסייע, ובמידה ניכרת.