ספורט ובריאות - כיצד הם הולכים ביחד?

כל אחד יודע שחשוב לעשות פעילות גופנית. זה היה כך לכל אורך ההיסטוריה האנושית, אבל זה הולך ונעשה מודגש יותר ככל שהטכנולוגיה מספקת לנו יותר נוחות וקיצורי דרך: המצאת המכונית ביטלה את הצורך ללכת ברגל, המצאת המעלית ביטלה את העלייה והירידה במדרגות, והמצאת הטלוויזיה והסמארטפונים הפכו פעילויות ספורטיביות מחוץ לבית לדבר שכבר אינו אטרקטיבי.

דיאטנים, רופאים ומומחים ממשיכים לטעון כי בנוסף לדיאטה נכונה  חשוב לעשות ספורט בדרכים שונות ומגוונות; אולם מה יש בה בדיוק, בפעילות הגופנית, שמסייע לגוף לשמור על חיוניות, להילחם בעודף המשקל ולנהל אורח חיים בריא?

ספורט ובריאות - פעילות גופנית מחזקת את הלב שלנו

הלב הוא שריר שעובד כל הזמן על מנת להפעיל את כל מערכות הגוף באמצעות הזרמת דם מהן ואליהן. ככל שהוא פועל באופן יעיל יותר, כך מועבר חמצן בצורה טובה יותר אל חלקי הגוף השונים ומפונה מהם הפחמן הדו-חמצני. אם אנו מעוניינים לשפר את פעילות הלב, אין דרך טובה יותר מאשר אימון בפעילות גופנית אירובית, המאלצת את הגוף לנשום בקצב מהיר יותר וללב לפעום מהר יותר, מה שמשפר את פעולתו לטווח הארוך.

אפשרויות לפעילות גופנית אירובית הן הליכה, ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים, זומבה וכדומה, להבדיל מפעילות גופנית אנאירובית כגון קפיצה לגובה או הרמת משקולות.

ספורט ובריאות יד ביד

ספורט מחזק את שרירי הגוף

פעילות גופנית המאלצת את השרירים לעבוד קשה תורמת לחיזוקם. בגילאי ההתבגרות ובגילאים מבוגרים יש לפעילות גופנית גם אפקט של הגדלת נפח השרירים. אילולא נבצע פעילות גופנית מתאימה, אנו עלולים לסבול מתופעות לוואי של התבלות רקמת השריר וירידה בצפיפות העצם, מה שעשוי להוביל לפציעות ולתאונות ובמקרים קיצוניים אף לפגיעה ביכולתנו לנהל חיים עצמאיים ופעילים.

אפשרויות לפעילות גופנית המחזקת את השרירים הן ריצה, כפיפות בטן, הרמת משקולות, רכיבה על אופניים ועוד.

ספורט מסייע לגמישות הגוף

כשאנו נולדים אנחנו גמישים מאוד, ומסוגלים לכופף את הגוף או למתוח אותו ללא קושי. ככל שאנו מתבגרים אנו נעשים נוקשים יותר וטווח התנועה שלנו קטן, אולם באמצעות פעילות גופנית מתאימה ניתן לסייע לגוף לשמור על הגמישות.

אפשרויות לפעילות גופנית המסייעת לגמישות הגוף הן יוגה, אמנויות לחימה, ריקוד וכו'. 

ספורט מסייע למלחמה בהשמנה

בעידן השפע אנו חשופים לפיתויים רבים של אוכל תעשייתי ומעובד הכולל רכיבים מלאכותיים שאינם בריאים ובעיקר הרבה קלוריות. אמנם הגוף זקוק לקלוריות על מנת לנשום, ללכת ולנוע, אולם ברבים מן המזונות שאנו צורכים היום יש יותר מדי קלוריות מכפי שהגוף מסוגל לשרוף במצב מנוחה, הקלוריות העודפות מיתרגמות לשומנים ומכאן נובעת עלייה במשקל.

פעילות גופנית, מכל סוג שהוא, מספקת לגוף הזדמנות לשרוף גם את הקלוריות העודפות שכן הן מונעות את מצב המנוחה. ככל שאנו יותר פעילים, כך הגוף צורך יותר קלוריות. ברגע שאנו שורפים יותר קלוריות מכפי שהכנסנו לגוף בצורת אוכל, אנו נלחמים בהשמנה ואף מרזים.

ציוד ספורט לאימון משקולות

ספורט משפר את מצב הרוח

לפעילות גופנית יש השפעה על הפעילות המנטלית שלנו, וזאת באמצעות חומר כימי המופרש מן המוח בעת ביצוע פעילויות ספורטיביות פיזיות. לחומר כימי זה, המכונה אנדורפין, יש השפעה חיובית על מצב הרוח, וזו הסיבה לכך ששחייה, למשל, נוטה לרומם את רוחם של השחיינים: הגוף נעשה פעיל מאוד, כמות גדולה יותר של אנדורפינים משתחררת מן המוח ומצב הרוח משתפר באופן טבעי.

לסיכום, מומלץ להיוועץ ברופא או במאמן מוסמך לפני שנועלים את נעלי הספורט ומתחילים להתאמן, אולם הוכח כי לפעילות גופנית יש השפעה חיובית על הגוף והנפש, הן לטווח קצר והן לטווח ארוך. אז קדימה, מי בא לריצה מרעננת?