המדריך להתאמת נעלי ריצה לרגל שלך

בואו נדבר תכלס, נעלי ריצה הם הדבר הראשון וההכרחי לרץ. נעלי ריצה שנקנו ללא התאמה יכולות להפוך את חווית הריצה שלכם מנעימה, לחוויה בלתי נסבלת המלוות בכאבי גב, ברכיים ובהמשך גם לגרום לנזקים רציניים יותר.

לכן, ישנה חשיבות רבה להתאמת נעלי ריצה לרגל בצורה נכונה ומקצועית. נעלי ריצה המותאמות לרגל בצורה נכונה אמורות לתמוך בכף הרגל במקומות הנוכנים. על מנת לבדוק לאיזה סוג של תמיכה אתם זקוקים, עליכם ללמוד כמה דברים על סוגי הנעליים ועל מבנה גופכם. ברוב החברות המייצרות נעלי ריצה, ניתן למצוא נעליים בכל סוגי הקשת. חברות שמייצרות נעליים איכותיות כמו נעלי אדידסברוקס אסיקסנייק וכו' מחלקות את דגמי הנעליים לכמה סוגים, כדי שכל אחד יוכל לבחור את הנעל המתאימה עבורו. אז איך לבצע התאמת נעלי ריצה לרגל בצורה נכונה?

דבר ראשון - ניגשים לחנות ספורט מקצועית אשר קרובה לביתכם. בדרך כלל, חנויות מסוג זה מצויידות במכשור מיוחד שמאפשר לערוך בדיקות מקצועיות בדקות ספורות. הבדיקה מחולקת לשני שלבים, כאשר קודם מזהים את מבנה הקשת ואחר כך בודקים בתנועה - האם יש פרונציית יתר או סופינציה. המומחים שמבצעים את הבדיקה יודעים להמליץ על סוג הנעליים בהתאם לתוצאות הבדיקה.

התאמת נעלי ריצה - אתם יכולים לעשות זאת גם בעצמכם

אם אין באפשרותכם לגשת לחנות מקצועית, ניתן לערוך גם בדיקה עצמאית בבית. קודם כל ,עליכם לזהות איזה סוג כף רגל יש לכם. כידוע, כפות רגלינו מתחלקות לשלושה סוגים: קשת גבוהה, קשת בינונית וקשת נמוכה. על מנת לזהות מה הסוג שלכם, עליכם לבצע בדיקה רטובה.

התאמת נעלי ריצה לרגל- בדיקה רטובה

  1. קחו כלי שטוח (שלתוכו ניתן להכניס את הרגל) ומלאו אותו במים.
  2. הכניסו את כף הרגל לתוך הכלי.
  3. הוציאו את הרגל מהמים, הניחו אותה לכמה שניות על נייר עבה צבעוני או על קרטון.
  4. הרימו את הרגל ובדקו את התוצאות.

התאמת נעלי ריצה לרגל- סוגי הקשת

  1. קשת גבוהה - כאשר יש קטיעה בין החלק הקדמי והאחורי של כף הרגל או כשיש חיבור דק בין שני החלקים.
  2. קשת בינונית (ניטראלית) - כאשר קו הקשת מגיע לחצי מרוחב הרגל.
  3. קשת נמוכה - כאשר כמעט כל האיזור הפנימי של הקשת מלא.

 לאחר שגיליתם מהו סוג הקשת עליכם לבצע בדיקה בתנועה.

הציבו מצלמה מאחורי הליכון וצלמו את עצמכם רצים. כך תוכלו לבדוק כיצד הרגל מכה בקרקע והאם יש פרונציית יתר(גלגול של כף הרגל פנימה) או סופינציה(גלגול החוצה).

התאמת נעלי ריצה לרגל- בדיקה בתנועה

  1. כף הרגל מתגלגלת פנימה-פרונציית יתר.
  2. כף הרגל נשארת ישרה(רגל ניטראלית)
  3. כף הרגל מתגלגלת החוצה-סופינציה

ונסיים את כל הסיפור בבדיקה אחרונה והפשוטה ביותר:

אזורי שחיקה של נעלי ריצה. קחו זוג נעלי ריצה ישנות (במידה וקיימות כאלה) ובדקו היכן הן נשחקות?

התאמת נעלי ריצה לרגל- שחיקה של נעליים

  1. סופינציה - כאשר נשחקים חלקים חיצוניים בעקב ובחלק הקדמי של כף הרגל.
  2. מצב ניטראלי - כאשר נעלי ריצה נשחקות בצורה די סימטרית מקדימה ומאחורה.
  3. פרונציית יתר- כאשר העקב נשחק בחלק החיצוני וגם באיזור הבהונות.

תוצאות של שלושת הבדיקות החשובות הללו מאפשרות להתאים נעלי ריצה ע"פ מבנה של כף הרגל.

מה שנשאר הוא להכיר סוגי נעליים

    • נעלי רכות ושיכוך זעזועים Neutral-Cushioned

      מתאימות לרצים בעלי קשת בינונית-גבוהה עם סופינציה. סוג זה של הנעלייים אינו מספק תמיכה לכן לא מתאים לבעלי פרונציית יתר.

    • נעלי יציבות Stability 

      מומלצות לרצים בעלי קשת בינונית-נמוכה (לא שטוחה)עם קריסה קלה – בינונית. נעליים מסוג זה משלבות תמיכה בינונית ושיכוך זעזועים.

    • נעלי בקרת תנועה Motion Control

      מומלצות לרצים עם קשת נמוכה- שטוחה עם פרונציה בינונית – חמורה שזקוקים לתמיכה מקסימאלית בחלק האחורי של כף הרגל ובאזור הקשת.

ישנם פרמטרים נוספים שכדאי לקחת בחשבון:

מבנה גופני של הרץ: ככל שהבן אדם שוקל יותר, יש סיכוי יותר גבוהה לקשת נמוכה עם פרונציית יתר. מה המטרה של הנעל? ריצות קצרות, ארוכות, תחרות, ריצות שטח. לכל אחד מהקטגוריות האלו יש נעליים מתאימות.

מתי מחליפים נעליים ישנות?

ההמלצות להחלפת נעלי ריצה משתנות מחברה לחברה. בעיקרון, כדאי להחליף נעליים בין 800-600 ק"מ של שימוש. ז"א שמחליפים את הנעליים עוד לפני שרואים שחיקה ממשית. הסיבה לכך היא שסוליית הביניים נשחקת עוד לפני הסולייה החיצונית וכתוצאה מכך הנעל מפסיקה לבלום זעזועים ומאבדת מהיציבות שלה.

ולסיום, התאמת ובחירת נעלי ריצה לרגל בצורה נכונה הנה תהליך. לפעמים מדובר בתהליך קצר ומוצלח ולפעמים בתהליך שלוקח זמן. על מנת לחסוך לעצמכם זמן ולהגדיל את סיכויי ההצלחה בבחירת הנעל- פנו למומחים.