מדרסים לספורט ומדרסים בכלל - טיפים ועצות

ספורטאים רבים, ובהם מובילים בתחומם, נעזרים במדרסים - כמובן מדרסים משובחים המותאמים להם אישית על סמך מאפייני כפות הרגליים שלהם, ענף הספורט בו הם עוסקים והתנועות הייחודיות להם. לצורך במדרסים יש שתי סיבות עיקריות: הפחתת הסיכון להיפצע ושיפור הביצועים.

פציעות ספורט נפוצות

ספורטאים, בין אם מקצוענים ובין אם כאלה שהפעילות הגופנית מהווה עבורם תחביב, מועדים לפציעות שונות וזאת עקב העומס הרב המוטל על גופם ובפרט על כפות הרגליים.

כדורסלנים, למשל, מנתרים ונוחתים עשרות ומאות פעמים בפרק זמן קצר יחסית, כך שפלג גופם התחתון סופג אינספור זעזועים וכן נדרש מאמץ רב מרצועות הברך, הרגישות מטבען. בנוסף מבצעים כדורסלנים - ולא רק הם אלא גם טניסאים, כדורגלנים, כדורידנים ועוד - שינויי כיוון רבים, עצירות פתאומיות ויציאות מהירות מהמקום, וכל אלה גם הם עלולים לגרום לעומס רב מדי על אזור ספציפי ברגל.

מדרסים לנעלי ספורט

בין פציעות הספורט הנפוצות:

שין ספלינט - כאבים באזור עצם השוק עקב דלקת באזור, במיוחד בעקבות ריצות וקפיצות היוצרות עומס רב מדי על עצם השוק.
דורבן - הכינוי הנפוץ ל- Plantar faciitis, דלקת ברצועה המשתרעת לאורך כל כף הרגל והבאה לידי ביטוי בכאבים עזים באזור העקב.
נימול בכף הרגל - פגיעה המאפיינת רוכבי אופניים.
שברי מאמץ - תופעה שעלולה לפגוע בספורטאים ברוב הענפים ושנגרמת כתוצאה ממאמץ יתר לו נדרשים שרירים מסוימים עקב מנח כף רגל לקוי או עומס תוך כדי פעילות ספורטיבית על משטח קשה. בדרך כלל השבר יהיה בעצם השוק, אולם גם השוקית ועצמות כף הרגל חשופות לפגיעה זו, שעלולה להשבית את הספורטאי לפרק זמן בלתי מבוטל.

כיצד מדרסים מפחיתים את הסיכון להיפצע?

חשוב להדגיש כי לא כל פציעת ספורט ניתנת למניעה על ידי מדרסים, ואם למשל כדורסלן מתנגש בחברו באוויר ונוחת לא טוב ובשל כך מסובב את הקרסול, מן הסתם גם המדרס האיכותי ביותר לא ימנע את הפציעה.

יחד עם זאת, מדרסים לספורטאים, אשר מונחים בתוך נעל הספורט עצמה, מפחיתים במידה משמעותית את הסיכון להיפצע, ובפרט אם הם מותאמים ספציפית לספורטאי ולסוג הפעילות.

הסיבה לכך היא שמדרסים שכאלה מבטיחים חלוקה אופטימלית של העומס בין חלקי הרגל השונים, ובכך מונעים עומס יתר בנקודה ספציפית או באזור מועד לפגיעה, ומאחר שעומסים מפורזים הם סיבה נפוצה לפגיעות ספורט בעצם מנוטרלת אחת מנקודות התורפה המשמעותיות של פעילות גופנית.

איך מדרסים משפרים ביצועים?

.סיבה טובה נוספת להיעזר במדרסים לספורטאים היא כאמור שיפור הביצועים.
עבור ספורטאים מקצוענים מדובר כמובן בסיבה חשובה, שהרי כל אחד רוצה למקסם את יכולותיו ולהגיע להישגים מרשימים במיוחד, אבל גם לחובבנים שבינינו כדאי לקחת זאת בחשבון - ככל שהאימפקט של הפעילות הגופנית מורגש יותר, כך קל יותר להתמיד בה וההנאה ממנה רבה יותר

שיפור הביצועים נובע משלושה גורמים:

 .ככל שיש פחות פציעות, וכאמור עם מדרסים הסיכון להיפצע פוחת, כך האימונים אפקטיביים יותר
 היציבה נתרמת באופן משמעותי מנוכחות מדרס בכל נעל, ויציבה נכונה היא מפתח לתנועה נכונה ואופטימלית בכל סוגי הספורט
ושלישית, מאחר שהעומס מתפזר בצורה מיטבית בין חלקי הרגל השונים, ניתן להפיק את המקסימום מכל שריר ולהגיע לתוצאות מלהיבות במיוחד.