ריצה בכלל וריצה בים בפרט, האם זה בריא?

מה לא נכתב ונאמר כבר על ריצה בכלל וריצה בים בפרט? כן בריא, לא בריא, לא לבעיות גב, כן לבעיות ברכיים, עם נעליים או בלעדיהן ועוד אינספור עצות ומיתוסים בנושא. אז נכון, ריצה על החוף שונה מריצה על אספלט ובוודאי שעל הליכון, וכן – היא אינה מתאימה לכולם. אז בואו נעשה קצת סדר בבלגן.

בעיות גב וברכיים

אם אתם נמנים עם החלק באוכלוסייה שסובל מכאבי ברכיים, מכאבי גב או משניהם יחד (החלק השני באוכלוסייה יסבול מכך בעתיד), בוודאי שמעתם טענות קיצוניות לכאן או לכאן. ואכן, ריצה בים משפיעה בראש ובראשונה על האזורים האלו בגוף.

למה כן? החול, בניגוד למשטחים קשים כמו אספלט או הליכון, מקבל את הצורה הקשתית של הרגל (על אחת כמה וכמה אם רצים יחפים), וכך הוא משמש כבולם זעזועים לעמוד השדרה ולברכיים. למה לא? החול בחוף אינו ישר על פי רוב, ועלול להיות בעל מהמורות רבות שמגבילות את חופש התנועה של כף הרגל – מה שמצריך התאמצות יתר למניעת זעזועים לגב ולמפרקים – ובעצם מהווה אתגר נוסף, בפן השלילי.

בדרך למטרה

ריצה בים, בדומה לפעילויות ספורטיביות רבות, יכולה להיות טובה מאוד למטרה מסוימת, אך בלתי יעילה ואף מזיקה אם מטרתכם היא שונה לגמרי. אם מטרתכם הינה מהירות ושיפור הביצוע, החוף אינו המשטח האידיאלי – המהמורות וחוסר העקביות במשטח עלולים ליצור קצב ומאמץ שונים בכל ריצה, מה שיקשה עליכם למדוד נתונים מעין אלה באופן מדויק ויפגע במטרתכם לאימון מיטבי והדרגתי. אך אם המטרה היא לשפר את המערכת הפיזיולוגית ואת הכושר באופן כללי, החוף הוא המקום המתאים עבורכם – הגורמים שצוינו כמכשולים עבור אלו המודדים ביצועים, משחקים כאן לטובתכם ויסגלו לכם אימון כושר בריא ויעיל.

עם נעליים או בלעדיהם?

זוהי אולי הסוגיה הכי גדולה בכל הנוגע לריצה על החוף. גם כאן, התשובה היא אינדיבידואלית. מצד אחד, כאשר רצים יחפים, החול, כפי שכבר צוין בהתחלה, מקבל את צורתה הטבעית של קשת הרגל וכך בולם זעזועים. יש גם הגורסים כי ככל שהריצה או כל פעילות ספורטיבית אחרת מתבצעת בתנאים טבעיים יותר, כך מידת הנזק פחותה יותר לעומת התועלת (גישה זו פוסלת על הסף אימונים בסביבה מלאכותית כמו בחדר כושר למשל).

מצד שני, עם כל הכבוד לגישות הטבעיות למיניהן, כבר התרגלנו לצעוד על משטחים קשיחים ובנויים שאינם אדמה וחול, והחזרה לריצה על גבי משטחים חוליים עלולה להוות זעזוע בפני עצמו. אם בכל זאת החלטתם לרוץ יחפים, עשו זאת בהדרגה – התחילו מריצה על חול קשה ולאט לאט שלבו זאת עם ריצה על חול רך. אם החלטתם להצטייד בנעליים, הקפידו לנעול נעליים המתאימות למטרה זו. כיום יש חנויות לנעלי ספורט אשר מציעות לא מעט אופציות לרץ על החוף, ובפרט המותגים הגדולים כמו למשל נעלי אדידס, המאופיינות בבלמי זעזועים אידיאליים לריצה על החוף.

יודעים איזה נעליים מתאימות לכם? לחצו כאן.