סוגי משטחי הריצה והנעליים שמתאימות לכל אחד מהם

הנעל היא הגורם בעל החלק החשוב ביותר בשמירה על כף הרגל בזמן ריצה. היא מגינה לא רק על כף הרגל אלא על הגוף כולו מפני זעזועים הנובעים ממגע כף הרגל במשטח תחתיה בעוצמה, כפי שמתרחש בריצה מהירה. אך לא כל משטחי הריצה זהים, ונעלי ספורט אידיאליות לריצה על דרך סלולה שונות מאלה שיגנו בצורה הטובה ביותר בזמן ריצה בשטח או על גבי הליכון במכון כושר. נסקור בקצרה מה המאפיינים שכדאי לחפש בנעלי ספורט המותאמות לכל סוג של משטח ריצה.

 

נעלי ריצה לריצה בשטח

 נעלי ריצה המותאמות לריצה בתנאי שטח כוללות מגנונים המיועדים לבלימת זעזועים גם בריצה על גבי אבנים קטנות או אפילו על סלעים. בריצת שטח סוליה עבה חשובה ביותר, משום שהיא מהווה חוצץ בין הקרקע הטבעית לכף רגל. יש כאלה הרצים על החול בים, או באזורים חוליים או סלעיים במיוחד, ולהם מומלץ לבחור בנעליים בעלות חריצים גדולים באזור הסוליה, העוזרות להתמודד עם תנאי השטח.

 

נעלי ריצה לריצה על הליכון

 בחדר הכושר או בבית, ריצה על הליכון שונה מריצה בתנאי שטח. בעוד בריצה בתנאי שטח טכניקת הריצה היא דחיפת הרגליים, בריצה על הליכון הטכניקה היא לרוב הרמת הרגליים, ולכן רצוי למצוא נעליים קלות יותר מהנעליים בהן נשתמש לריצת שטח. מומלץ לבחור בנעליים הכוללות מנגנוני בלימת זעזועים המשלבים גומי ואוויר, או ג'ל, במיוחד באזור העקב ובחלק הקדמי של כף הרגל, הרגישים יותר בריצה על משטחים ישרים ובמיוחד על הליכון.

 

נעלי ריצה לדרך סלולה

 אם אתם רצים בדרך כלל בדרך סלולה, עדיף לבחור נעל עם בולם זעזועים חזק. עובי הסוליה חשוב פחות, מכיוון שהקרקע אינה סלעית, אך העוצמה בה הרגל פוגעת באספלט עלולה לפגוע בברכיים ובעמוד השדרה. בעוד בריצה על גבי הליכון, פעמים רבות ההליכון עצמו כולל בולם זעזועים, הרי שבריצה על אספלט אין מערכות תמיכה, ולכן הנעל עצמה היא זו שצריכה לספק את כלל התמיכה. טיפ חשוב – לרצים בדרך סלולה בשעות החשיכה מומלץ לבחור נעל בגוון בהיר הכוללת גם מחזירי אור, על מנת שלא להיפגע מרכב חולף.

 

על כל משטח – מאפיינים ייחודיים לנעלי ריצה לנשים

 בניגוד לנעלי ריצה לגברים, בבחירת נעלי ריצה מקצועיות לנשים יש להתחשב גם במוטיבים כמו מראה הנעל וצבעה, על מנת שיתאימו לכל סוג לבוש. סטייליסטיות בתחום הספורט בדרך כלל ממליצות לבחור את הנעל בהתאם לגזרת המכנסיים: נשים שנוהגות לרוץ עם גזרת סקיני יעדיפו לבחור בנעליים עם אימום צר, כיוון שנעליים רחבות יותר ייראו מגושמות.

 

לסיכום

 בבחירת הנעל עלינו להתייחס לגורמים הבאים:

  • בולמי זעזועים וסופגי זעזועים בחלקים שונים של נעל.
  • ג'ל או אוויר המגבירים את ספיגת הזעזוע בריצות שטח.
  • משקל הנעל – יש לבחור נעל קלה לריצה על הליכון.

צבע בהיר או מחזירי אור לריצה בחוץ בשעות החשיכה.